Σωστή στάση σώματος σε ποδήλατο βουνού.

Είναι σημαντικό να έχουμε μια άνετη, αποτελεσματική θέση και στο ποδήλατο βουνού. Ακολουθώντας τις παρακάτω οδηγίες, θα βρείτε την τέλεια θέση και στάση που πρέπει να έχετε πάνω στο MTB σας, για να απολαύσετε τη βόλτα ή τη προπόνηση σας στη φύση χωρίς προβλήματα και πόνους σε μυς και αρθρώσεις.

1. Πάνω μέρος του σώματος. Προσπάθεια για ένα χαλαρό πάνω μέρος του σώματος.

 

2. Χέρια. Για την απορρόφηση των κραδασμών και του ελέγχου του συστήματος διεύθυνσης, οι αγκώνες σας πρέπει να είναι λυγισμένοι , ακόμα και όταν κάθεστε άνετα πάνω στη σέλα. Εάν φτάνετε το τιμόνι, με τους αγκώνες σας τεντωμένους, το οποίο δεν θα πρέπει, να πάρετε μικρότερο λαιμό τιμονιού, ή ψάξτε για ένα πλαίσιο με μικρότερο οριζόντιο σωλήνα, ή να μάθετε να κλίνετε προς τα εμπρός περισσότερο. Εάν τα μπράτσα και οι ώμοι σας κουράζονται γρήγορα είναι επειδή ,ή  είστε πολύ καμπουριασμένοι,ή αντίθετα μπορεί να χρειάζεστε ένα μακρύτερο λαιμό τιμονιού ή ένα πλαίσιο με μεγαλύτερη οριζόντιο σωλήνα.

 

3. Οριζόντιος-σωλήνας και το μήκος του λαιμού. Αυτά συνδυάζονται για να χειριζόμαστε το τιμόνι, μια πτυχή στην οποία οι γυναίκες θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή. Με το επιπλέον-μακρύ λαιμό της σέλας ενός  ποδήλατου βουνού, είναι συχνά το μήκος οριζόντιου-σωλήνα, και όχι το μήκος κάθετου-σωλήνα, που υπαγορεύει το αν θα αγοράσει ένα μικρότερο ή μεγαλύτερο μέγεθος πλαισίου (ή ακόμα και μια διαφορετική μάρκα ποδηλάτου). Το αποτέλεσμα πρέπει να είναι ελαφρώς λυγισμένα χέρια και μια ευθεία πλάτη.

 

4. Ύψος και γωνία λαιμού τιμονιού. Αυτός θα πρέπει να είναι τοποθετημένος ώστε το τιμόνι να 3 έως 8 εκατοστά κάτω από την κορυφή της σέλας, εάν σκοπεύετε να οδηγήσετε σε μονοπάτια. Έτσι μεταφέρετε αρκετό βάρος στο μπροστινό τροχό για καλύτερο έλεγχο σε αναρρίχηση. Ένας λαιμός με μεγάλη γωνία προς τα πάνω, είναι προτιμότερος για τουριστική ορεινή ποδηλασία και όχι τόσο για αγωνιστική.

5. Τιμόνι. Το πλάτος της μπάρας θα πρέπει να το  αισθάνεστε άνετα και φυσικά με τα χέρια σας σχετικά με τις λαβές – 52 έως 60 εκ. είναι σύνηθες για ποδήλατα βουνού. Οι ώμοι των γυναικών είναι συνήθως μικρότεροι από αυτών των ανδρών, πολλές γυναίκες είναι πιθανό να βρουν ένα στενότερο τιμόνι πιο άνετο και με καλύτερο έλεγχο σε μικρές ταχύτητες . (Σε γενικές γραμμές, μικρότερο τιμόνι, τόσο πιο γρήγορο το σύστημα διεύθυνσης.) Εάν είναι απαραίτητο, μπορείτε να το κοντύνετε με ένα σιδηροπρίονο ή κόφτη σωλήνων. Πριν όμως κάνετε κάποια κίνηση, ελέγξτε τις λαβές προς τα μέσα και πάρτε το μια βόλτα για να βεβαιωθείτε ότι θα σας αρέσει το νέο πλάτος. Εάν είναι πάρα πολύ μικρό, δεν θα είστε σε θέση να ελέγξετε το σύστημα διεύθυνσης επαρκώς. Αφήστε λίγο επιπλέον μήκος σε κάθε άκρο, αν χρησιμοποιείτε (ή θέλετε να προσθέσετε) ακρόμπαρα.

 

6. Χέρια και καρποί. Προσπαθήστε να ποδηλατείτε όσο το δυνατόν χαλαρά, χωρίς να θυσιάζετε το σταθερό κράτημα. Συνήθως, κρατώντας το τιμόνι με τα μικρά δάκτυλα και τον αντίχειρα είναι επαρκές, αφήνοντας τον δείκτη και το μέσο για τη λειτουργία των φρένων. Κρατήστε τους αντίχειρές σας τυλιγμένους κάτω από τις λαβές, όχι στην κορυφή, όπου ένα τράνταγμα μπορεί να προκαλέσει στα χέρια σας γλίστρημα. Σε ανώμαλο έδαφος, πρέπει να κρατάτε σταθερά το τιμόνι  για τη μεταφορά κραδασμών στα χέρια σας (κρατώντας τους αγκώνες σας λυγισμένους). Ένα ελαφρύ κράτημα του τιμονιού αφήνει τη μπάρα να δονείται με αποτέλεσμα στα χέρια σας να νοιώθετε ένα τσούξιμο ή μούδιασμα Προτιμήστε τις λαστιχένιες παρά τις  αφρώδεις λαβές εκεί που πιάνει το χέρι σας το τιμόνι, γιατί δίνουν μια καλύτερη αίσθηση του εδάφους κάτω από τους τροχούς

7. Πλάτη. Ένα σκύψιμο προς τα εμπρός τουλάχιστον 45 μοίρες είναι πλέον αποτελεσματικό, επειδή οι ισχυροί γλουτιαίοι μυς δεν είναι σε θέση να συμβάλουν τόσο στη δύναμη πεντάλ αν θα κάθεστε πιο όρθιοι. Αυτή η προς τα εμπρός θέση επίσης μεταφέρει το βάρος στα χέρια σας, έτσι ο πισινό σας θα επιφορτίζεται λιγότερο με αποτέλεσμα να πονάει λιγότερο. Νέοι αναβάτες και αναβάτριες, να μην είστε ανυπόμονοι με τους εαυτούς σας εάν δεν μπορείτε να κλίνετε προς τα εμπρός με την πρώτη! Θα επιδείξετε ευελιξία με την πάροδο του χρόνου.

 

8. Γλουτοί. Κατά την οδήγηση, δεν είναι πάντα αναγκαίο να κάθεστε ακριβώς στη μέση της σέλας. Σπρώξτε προς τα πίσω για πρόσθετη δύναμη ή για να κρατήσετε το πίσω τροχό καρφωμένο σε καταβάσεις (σε απότομες κατηφόρες θα πρέπει μάθετε  να σπρώχνετε το πισινό σας προς το πίσω μέρος της σέλας). Στις απότομες αναβάσεις, το σκύψιμο πάνω από το τιμόνι ενώ κάθεστε στη μύτη της σέλας, διατηρεί την πρόσφυση και κρατάει τον μπροστινό τροχό κάτω.

 

9. Το ύψος της σέλας. Η απόσταση από το κέντρο του άξονα δισκοβραχίονα στην κορυφή της σέλας θα πρέπει να είναι 0,883Χ του μήκους του ποδιού σας (μετρούμενη σε ευθεία θέση τα πόδια από το πάτωμα στο καβάλο).Τα γόνατά σας πρέπει να είναι ελαφρώς λυγισμένα στο κάτω μέρος της διαδρομής του πεντάλ, και, όταν αυτό παρατηρείται από πίσω, τα ισχία σας δεν θα πρέπει να κουνιούνται όπως τα πεντάλ. Για τις καταβάσεις, σίγουρα θα χρειάζεται να κατεβάζετε τη σέλα αρκετά πιο χαμηλά έτσι ώστε ανάλογα το κέντρο βάρους του σώματος να είναι πιο χαμηλά για καλύτερο έλεγχο..

 

10. Κλίση της σέλας. Οι περισσότεροι άντρες και γυναίκες αναβάτες προτιμούν σέλες επίπεδες, αλλά κάποια μ μικρή κλίση προς τα κάτω της μύτης καλό είναι να υπάρχει για την αποφυγή ερεθισμού. Μια θέση της μύτης προς τα πάνω μπορεί να φέρει επώδυνη πίεση στα γεννητικά όργανα όταν κλίνετε προς τα εμπρός.

 

11. Λαιμός σέλας. Σε ένα σωστά τοποθετημένο ποδήλατο βουνού, θα δείτε μεγαλύτερο λαιμό σέλας από ό, τι σε ένα ποδήλατο δρόμου. Γι ‘αυτό τα εκτός δρόμου παλουκόσελα είναι συνήθως 300 – 350 mm. Προσοχή να μην ανεβάζετε το λαιμό τα σέλας πάνω από τη γραμμή μέγιστης-επέκτασης που είναι χαραγμένο πάνω του, γιατί υπάρχει κίνδυνος σε μεγάλη επιβάρυνση να σπάσει.

 

12. Γόνατο-προς πετάλι. Μην χρησιμοποιείτε εμπρός / πίσω θέση της σέλας για να αντισταθμίσει την  ακατάλληλη θέση στο τιμόνι – γι ‘αυτό οι λαιμοί τιμονιού έρχονται σε διαφορετικά μήκη. Όταν κάθεστε άνετα, ένα νήμα της στάθμης  από το μπροστινό μέρος της επιγονατίδας προς τα εμπρός θα πρέπει να αγγίξει το άκρο του δισκοβραχίωνα όταν είναι οριζόντιος. Σύρετε τη σέλα προς τα εμπρός ή πίσω για να επιτευχθεί αυτό.

 

13. Πλαίσιο. Τα πιο πολλά σύγχρονα ποδήλατα βουνού έχουν  ανηφορική κλίση στον οριζόντιο σωλήνα, που καταλήγουν σε σχετικά σύντομο μήκος στους κάθετους σωλήνες. Σε αυτήν την περίπτωση, ένα 13 – ή 14-ιντσών, ποδήλατο βουνού θα μπορούσε να είναι το ιδανικό μέγεθος για κάποιον που οδηγά ένα 19-ιντσών ποδήλατο δρόμου. Ο ασφαλέστερος τρόπος για να καθοριστεί αν ένα πλαίσιο ταιριάζει είναι ένα test στο δρόμο πριν από την αγορά.

. Επίσης σε μερικά γυναικεία μοντέλα δεν υπάρχει καν οριζόντιος σωλήνας .Κυρίως αυτά τα μοντέλα όμως δεν κάνουν για αγωνιστική χρήση .Προσοχή οι αριθμοί μπορεί να προκαλέσουν σύγχυση: Μερικοί κατασκευαστές μετρούν το μέγεθος του πλαισίου από το κέντρο του κάτω βραχίονα στο κέντρο του οριζόντιου σωλήνα, άλλοι στην κορυφή του οριζόντιου σωλήνα, και  άλλοι στην κορυφή μιας εκτεταμένης θέσης του παλουκόσελου.

14. Τα πόδια. Εάν χρησιμοποιείτε spd, πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον 5 cm  απόσταση ανάμεσα στην άκρη του παπουτσιού σας και το μπροστινό μέρος του κλιπ.

 

15.  Μήκος δισκοβραχίωνα. Αυτό ποικίλλει συνήθως με το μέγεθος πλαισίου. Για πρόσθετη μόχλευση αναρρίχησης, το ίδιο μέγεθος αναβάτη-αναβάτριας χρησιμοποιεί συνήθως 5 cm μεγαλύτερο δισκοβραχίωνα σε ένα ποδήλατο βουνού από ό, τι σε ένα ποδήλατο δρόμου. Σε γενικές γραμμές, τα περισσότερα ποδήλατα βουνού έρχονται με 175-mm δισκοβραχίωνες, και στις περισσότερες περιπτώσεις κάνουν καλή δουλειά. Η αναβάθμιση σε ένα ασυνήθιστο μήκος (όπως 177.5 ή 180) μπορεί να είναι ακριβή, έτσι το κάνετε αυτό μόνο αν είστε βέβαιοι ότι το μήκος του δισκοβραχίωνα προκαλεί προβλήματα.

Καλές αναβάσεις και φυσικά καταβάσεις!

 

RomasProTraining